Bowen Techniek, Emmett Techniek, Cranio Sacraal Therapie, Viscerale Therapie

• Bowen techniek emmett techniek cranio sacraal therapie viscerale therapie

Onderstaande therapievormen werken met de fascia, een specifiek onderdeel van het bindweefsel. Het is het witte vlies dat als één orgaan op alle spieren en organen ligt.

Bowen Techniek

Deze techniek is ontwikkeld door Tom Bowen, een Australisch osteopaat. Een Bowen-therapeut maakt met zijn handen zachte rolbewegingen op de huid en het onderliggend bindweefsel van de cliënt. Hierdoor wordt de fascia geprikkeld en de natuurlijke neiging van het lichaam naar evenwicht ondersteund: door ontspanning en stimulering van de circulatie verdwijnen stagnatie en pijn.

Emmett Techniek

Het ‘zusje’ van de Bowen Techniek is de Emmett Techniek, een door Ross Emmett (Aus) ontwikkelde veilige en eenvoudige spierontspanningstherapie. De therapeut voert hierbij lichte vingerdruk uit op specifieke punten van het lichaam.

Cranio Sacraal Therapie

Cranio Sacraal Therapie werkt met het natuurlijk ademende ritme van schedel en centraal zenuwstelsel. Hierdoor wordt het lichaam uitgenodigd weer zo veel mogelijk te gaan functioneren zoals het bedoeld is en wordt het zelfherstellend vermogen gestimuleerd.

Viscerale Therapie

Viscerale Therapie werkt met het natuurlijk ritme en het vrij bewegen van buik- en borstorganen.

Voor welke klachten

De volgende klachten en aandoeningen kunnen met de bovenstaande therapievormen worden behandeld (vaak in combinatie met guasha, haptonomie en voedingsadvies):

• Klachten aan het bewegingsapparaat zoals whiplash, hernia (HNP), fibromyalgie, reuma, rugklachten, knieklachten, nekklachten, schouderklachten, heupklachten, tenniselleboog
  • Klachten met betrekking tot ademhaling en longen zoals astma, hyperventilatie, hooikoorts, COPD, bronchitis, emfyseem
  • Spanningsklachten zoals hyperventilatie, spanningshoofdpijn, migraine, tinnitus, prikkelbare darm (PDS), chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS), bedplassen
  • Klachten na een operatie
  • Klachten zonder aanwijsbare oorzaak